I dette kursus vil du blive taget i hånden og trin for trin, fulgt gennem temaet at tegne og male portrætter. Hver af de 20 film indeholder meget beskrivende, i både ord og billeder, hvordan du stille og roligt kan begive dig ud i alle aspekter omkring portrætmaling.
Der tegnes på papir og karton med blyant, kridt og kul og malet på pap og lærred med akryl med anvendelse af forskellige værktøjer som pensel, spartel, blomsterpind, klud og ikke mindst fingrene.
En god idé er det, at kende nogle få grundregler, men det er også rigtig vigtigt, at du finder dig selv og din måde at udtrykke dig på i det at male portrætter og jeg håber med dette kursus, at kunne motivere dig til at prøve og øve igen og igen, for kun dermed bliver du dygtigere og endnu mere fri i din måde at male og se på maleriet på.
Se den fulde lektionsplan
Videolektioner i dette kursus
0# Introduktion til materialer
05:27 GRATIS VIDEO
Til tegning skal du egentlig blot bruge blyant og papir, men gode tegneblyanter og et godt papir gør
tegningen sjovere og bedre. I denne video skal vi se på de materialer og redskaber, vi skal bruge.
Tegning af ansigtets proportioner
1# Ansigtets proportioner
06:27
At tegne et ideal ansigt er at placere øjne, næse og mund korrekt og forstå ansigtets proportioner. Ansigtet ligner ikke nogen bestemt person, men har fællestræk fra alle personer. Det handler om at forstå hvert enkelt del af ansigtet - Start med at tegne et æg som er vendt på hovedet...Vi tegner med blyant B4 på et helt almindeligt stykke A4 papir.
2# Øjne
07:46
Menneskets øjne har mange forskellige former, det ser vi tydeligt når vi kigger på hinanden. Nogle har store stirrende øjne, andre har milde smilende øjne. Vi tager udgangspunkt i en mandelfor, og derfra tegner vi et øje med iris og pupil.
3# Næse
07:06
Næsen er sådan en underlig form, ofte tegnes den næsten ikke. Den ses måske blot som en lille streg eller en bue. Men vi kunne jo også prøve at tegne en næse, så den får en mere detaljeret form. Det er lyset og skyggen som afgør hvordan næsen kommer til at se ud. Nogle mennesker har brede næser, andre smalle opstoppernæser og atter andre har bitte små næser... glæd dig til at tegne næser
4# Munden
04:58
Munden er måske den mest udtryksfulde del af vores ansigt, der hvor vi kan aflæse og lytte til vores samtalepartners humør. Nogle mennesker har store smukke læber, andre har nærmest kun en streg. Lad os se på hvordan vi tegner en mund.
5# Ansigtet toning og skravering
06:06
Hvordan kommer vi fra at tegne et portræt med øjne, næse og mund og til at nå frem til et udtryksfuldt ansigt med lys og skygge. Til at markere lys og skygge anvendes teknikkerne toning og skravering.
6# Lys og skygge
11:29
Vores ideal portræt begynder pludseligt at blive menneskelig og få individuelle udtryk. Hun kigger på os og forlanger at vi gør os umage, så i denne film skal vi gå dybere ind i arbejdet med lys og skygge. Hud og hår tegnes ind med levende streger, lys og skygge.
Kul og kridt
7# Kul og kridt
04:00
For at illustrere forskellen på lys og skygge inddrager jeg kul og kridt i min tegning. Sort for skygge, hvidt for lys, og så er det simpelthen bare sjovt og befriende at tegne med kul og kridt. Man kan ikke tegne præcist, eller styre sin hånd, så resultaterne bliver ofte tilfældige og , ja meget smukke.
8# Kul og kridt, mand
05:18
Ja, indimellem viser tegningen noget andet end planlagt, som i dette eksempel, hvor jeg tegner en mand. tegneteknikken er den samme som tidligere. Kul og kridt bliver benyttet, denne gang med løs og mere sikker hånd. Det kan være en god ide at øve sig nogle gange, måske lave ti hurtige skitser af ansigter fra en avis eller et ugeblad. Det er imponerende, hvor hurtigt man udvikler sine tegnefærdigheder.
Akryl på pap
9# Akryl på pap
17:06
I denne film skal dine fingre på arbejde, sådan helt bogstaveligt for vi skal male med fingrene. Opgaven bliver at male et portræt i akryl, malet på pap med blot tre farver og altså med fingrene. Rigtig god fornøjelse. Dette bliver en udfordring, forhåbentlig en af de sjove!
Ansigtet malet i akryl på lærred
10# Introduktion til akrylmaleri
2:06
Nu har du grundlaget i orden og er klar til at gå videre med at maleri på lærred. I denne film kigger vi på de materialer du får brug for.
11# Akryl på lærred. Bund
03:12
Endelig når vi frem til at male akryl på lærred.
Jeg bruger et gammelt grimt lærred fyldt med pletter og klatter, men hvorfor dog det?
På lærredet maler jeg med okker en bund til et ansigt oven i alle klatterne, og atter tager jeg fingrene i brug for at skabe den perfekte form.
God fornøjelse, nu får du virkelig brugt alle dine gamle lærreder.
12# Akryl på lærred, baggrund
02:43
Baggrunden bag portrættet males. I denne film males det gamle lærred over med nye lækre farver
Turkis og hvidt. Jeg bruger både spartel og en lille pensel.
13# Lys
03:54
Jeg forsætter med fingrene og maler lys og skygge ind i ansigtet. Nogle områder males lyse, andre mørke, nogle slørede, andre skarpe. Langsomt formes portrættet og ansigtet bygges op trin for trin
14# Skygge
07:53
Nu formes ansigtet med toninger i forskellige nuancer. Med en lille pensel lægges Foundation over ansigtet. Jeg arbejder med overgange, lys og skygge, former kindben, hage og pande. Næsen formes, munden placeres og selv det hvide i øjnene males ind med en lille fin pensel.
Farverne er stadig okker, violet og hvid, samt alle de farveblandinger derimellem.
15# Øjne og næse
08:03
Øjnene har vi tidligere placeret, først mørke øjenhuler og siden formet med hvidt, men nu skal vi have fat i alle detaljerne. Iris, pupiller, øjenlåg og øjenvipper.
Med en lille pensel formes øjnene og giver dem et levende blik.
Også huden får en omgang, kinderne og andre detaljer må rettes. Der bygges op og formes om, rives ned og males nye strøg. Det ene strøg influerer på de andre og på hele ansigtet.
Det bliver svært nu, så hold tungen lige i munden. Men måske går det lettere for dig end for mig!
16# Munden
02:45
Munden er et kapitel for sig. Hvor er det let at male rødt læbestift over hele munden, men det ser tåbelig ud, så hvordan vil jeg nu løse problemet med at fremhæve en mund, samtidig med at den skal falde naturligt ind i resten af ansigtet
Denne opgave løses i dette afsnit.
17# Hår
01:40
Med en stor busket pensel males hår på portrættet. Indimellem leges der og indimellem maler jeg skarpe kanter. Til slut skifter jeg til at male med den hårde blomsterpind, så jeg kan lave detaljer.
Men hov, nu er billedet jo blevet pænt, så vent og se hvad der sker.
18# Afvask
02:22
En kold afvaskning kan man vel kalde det, når et næsten færdigt maleri pludseligt vaskes over med en våd klud. Men hvorfor dog?
Jeg gider ikke lave pæne billeder, jeg vil lave interessante malerier! Malerier med udtryk og poesi. Det skal være levende og spændende. Derfor slettes nu store dele af maleriet og udtrykkes ændres.
Tør du følge efter?
19# Detaljer
07:19
Her i sidste del af billedet maler jeg detaljerne op igen, håret, munden og baggrunden. Jeg bruger en lille pensel til at fremhæve enkle detaljer og en kæmpe pensel til at dæmpe baggrunden. Billedet bliver mere og mere ekspressivt og meget mere nærværende.
20# Afslutning
04:17
Kun de allersidste detaljer er tilbage, et enkelt hår her, en smilerynke der. Følg afslutningen af maleriet. Hæng dernæst dit billede op på væggen og tal med det nogle dage, så vil du snart finde ud af om det holder i længden.
Tusind tak fordi du fulgte med. Jeg håber du fik nogle gode timer, tips og ideer til at udvikle dit eget portrætmaleri
Dette kursus i protrætmaling kræver ikke, at du er bosiddende i en bestemt del af Danmark. Du kan deltage, om så du bor i Aarhus, Odense, Aalborg, København eller et helt andet sted i Danmark. Det eneste kurset kræver er, at du har adgang til internettet, og så kan du være med. Du kan se videoerne lige så mange gange du vil, og du har desuden adgang på ubegrænset tid, så du kan se lektionerne både idag og igen om et år eller to.